Försök med matematik. Laborativt MA/NO
Längd, bredd och höjd.
Mål
                            Att bli förtrogen med att jämföra, uppskatta och mäta längder med olika                                                        metoder, mätinstrument och måttsystem.

Jag berättade först lite om hur man började mäta, först med de olika kroppsdelarna, och hur man sen upptäckte att det var svårt att enas om vems kroppsdel som skulle gälla? Jag visade sen eleverna hur man mätte med kroppen t.ex.Spann=avståndet mellan tummen och lillfingret.
Eleverna fick sedan pröva på att mäta "famn" på sina kamrater och då se att din famn är lika lång som du är hög.
Nästa uppdrag var att" Hitta nåt som är lika långt som en..".Eleverna skulle hitta saker som var lika långa som djuren/djurdelarna. De fick genom ögonmått försöka hitta något som de sen fick mäta med linjal.


DIN KROPP
Syfte
Att ge eleverna grundläggande faktakunskaper om kroppsdelarnas funktion, skapa förståelse hos eleverna för hur de kan ta ansvar för sin egen kropp för att må bra.

Först ritade vi av en elev i sin fulla storlek och satte tydliga namnlappar på de olika kroppsdelarna.


Vi läste text tillsammans om kroppen och eleverna arbetade i NO-boken. Vad heter mina kroppsdelar? Hur ser jag ut inuti?


Naturskola vid gravkullarna torsdag 10 april 2014. 

Anna berättade om våren och vårtecken . Sen fick vi höra hur man kan locka till sig en fågel,bofinken. Anna hade spelat in ett "bofinksläte" och genom att spela upp lätet så kom en ja två bofinkar och satte sig i trädet där vi satt.



Vi letar efter rätt träd till rätt knopp. Hur många kan vi hitta?


Varje grupp fick en alfabetstavla, där skulle man för varje bokstav hitta något i naturen som började på den bokstaven. Sen räknade vi poäng. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar