fredag 16 januari 2015

Vecka 3

En aktiv vecka.
Den här veckan har vi fortsatt och pratat och arbetat med temat "Vintern". Eleverna har läst och sökt fakta om olika vinterdjur.En arbetsgång finns, och frågor att tänka på när eleven skriver faktatext. De skriver faktatexten (en kladd) som en kamrat fått läsa.Finns fakta med, är det något som kamraten tycker saknas eller låter konstigt De skriver sen in texten i NO-boken när de har fått rättat av mig och ritar en bild.                                                                                                                                               I svenskan har vi arbetat med våra Stjärnläsare.Syftet var att träna eleverna att självständigt använda sig av alla lässtrategier och att samtala om läsning. Jag satte upp samtliga lässtrategier och gjorde en stjärna i mitten för att markera att vi skulle använda samtliga lässtrategier när vi tänkte vad som hände i texten. Boken jag läste var Badhuskrisen av A.C. Håkans.Den handlar om Juni och de skulle fundera på vilka lässtrategier Juni använder sig av. Jag stannade upp då och då i texten och eleverna hade då många funderingar. Svåra ord(Reporten)vad är manchester och cardigan? Konstnären(inre bilder) och Spågumman. Juni ser den tjocka tanten i omklädningshytten, som sen trillar ut.Ja eleverna hade många olika svar där de kunde motivera sina tankar.


Den här veckan har vi varje dag kl.09.45 tittat på vår termometer, för att se temperaturen (digital).Vi tittade först på en sk. vanlig termometer. Eleverna fick veta hur en sådan fungerar och är uppbyggd. När det kom till fredag gjorde vi tillsammans ett diagram på tavlan. Eleverna såg då tydligt att temperaturen har både gått upp och ner under veckan.En skillnad på 6,1 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar