Vi arbetar med matte.
Denna vecka har vi tränat på flera gamla och nya saker i matematik. Multiplikationstabellen försöker vi träna på varje vecka. Eleverna tränar på lappar som är plastade och man själv suddar ut vid träning. Lätt och bra att arbeta med tyckte de flesta. Den här veckan har vi även arbetat med tabeller och diagram. Vi började med att lära oss hur man ritar ett stapeldiagram, hur man tolkar det(läser av) . På onsdagen låg jag i magsjuka så Lena i 3c gick in som vik.Hon tog med dem ut på parkeringen vid skolan där eleverna fick pricka av fordonens antal och färg. Väl inne arbetade och gjorde egna tabeller. Nästa dag gick vi över till att se vad ett cirkeldiagram var och hur man tolkar det. Vad är en hel. en halv, en tredjedel, en fjärdedel osv. För att förstå bättre plockade vi fram kreativt arbetsmaterial som visar tydligare betydelsen av de olika delarna.Vi har inte bara arbetat med matematik utan vi har i svenskan arbetat med att berätta med hjälp av nyckelord och bildstöd. Vi har även gått igenom hur det är att ta reda på fakta genom att undersöka. Då använde vi VÖL (vet, önskar veta och lärt mig) Eleverna fick sen några olika förslag av mig som de nu undersöka och skriva fakta om.
Enkelt att träna själv.
Kul att experimentera tyckte eleverna.
Den här eleven hade sett 23 bilar och hur många var det av varje färg?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar